Hogyan legyen a honlapunk hatékony, ne csak “szép”?

A weboldal mindig a látogatóknak/felhasználóknak készül, így jó eredményt, nagyobb látogatottságot vagy több eladást akkor várhatunk tőle, ha a MEGRENDELŐNEK TETSZIK, JÓL RÁTALÁL ÉS KÖNNYEN HASZNÁLJA.
Bár minden vállalkozás más, de a profi weblapok az alapokban egyeznek, mert hasonló pillérekre építkeznek.
Hogy mi a közös a jól működő weboldalakban?
1. “Szépség” kontra tartalom
Amikor egy potenciális látogató az interneten keres valamit, elsősorban az érdekli, hogy minél előbb megtalálja a megoldást a “problémájára”. Ha ez nem így történik, akkor pár másodperc és már ott sincs… Lényegében pillanatok alatt hoz döntést arról, hogy elolvassa az oldalunkat, vagy sem.
Hiába kattint ránk, ha nem találja azonnal amiért a honlapunkra jött, hiába is próbáljuk szép képekkel vagy más, számára “haszontalan dologgal” megfogni, azonnal továbbáll.
Az első számú szabály, hogy mindig releváns, oda illő tartalom legyen a weboldalunkon, vagyis arról szóljon az oldal, amit sugall a cím, ill. amit ígérünk.
A látogatónk akkor fog visszatérni, ha azt kapja, amit vár, amire számít, de még jobb, ha annál egy kicsit többet.
Ehhez érdemes gyakran aktuális és minőségi tartalommal bővítenünk weblapunkat.
Nem a mennyiség a lényeg, (még a keresőben sem előny) és egy adott szöveghossz után könnyen elveszíthetjük az érdeklődő figyelmét is.
Mi alapján tudjuk összeállítani honlapunk tartalmát?
Az igazán profi weblap-tartalomhoz tudni kell, hogy mi jár a látogatók fejében, hogy mi is érdekli őket pontosan, ill. mire keresik a megoldást.
Könnyű ezt mondani…. de hogyan tudhatjuk meg?
Az egyik jól célzott módszer erre a KULCSSZÓ-KUTATÁS.
Ez azt jelenti, hogy egy Google lehetőség segítségével egyszerűen megnézzük, hogy a mi témánkban konkrétan milyen szavakra keres rá a látogató. Ez nem is olyan egyértelmű, mint gondolnánk.
Az emberek többsége nem a szakterületünk kifejezéseit használja a keresőben, hanem amit az alatt ért.
Vegyünk egy példát, hogy érthetőbb legyen: ha egy különleges kreatív kartont keres/szeretne rendelni, nem azt fogja beírni, hogy “curious metallic 270 g”, hanem valószínűbb, hogy valami ilyesmit: “vastag gyöngyház fényű papír”. Ennek a példának a tanulsága az, hogy weboldalunkat a látogatónknak kell megírni, nem magunknak, a kulcsszó pedig nem az, amit kitalálunk, hanem amit keresőbe beírnak.
Egy másik lehetőség a kezünkben: Google Analytics

Ha már elkészült weboldalunk, a bővítmény segítségével megfigyelhetjük, hogy mi érdekli a látogatónkat. Könnyen kideríthetjük, hiszen többféle irányból megközelítve gyűjthetjük be a látogatói statisztikát.
Megtudhatjuk melyik cikkünk vagy aloldalunk hozta a legtöbb érdeklődőt, de azt is, hogy hol vesztettük el a legtöbbjüket.
Egyértelmű ezek után, hogy melyik téma irányába kell mennünk a jövőben, de az is hamar világossá válik, hogy hol nem kapta meg az érdeklődő, amire számított és fordult vissza pár másodperc után a keresőbe.
Ha figyelemmel követjük látogatóink “viselkedését” és tapasztalatainkat beépítve alakítjuk folyamatosan a honlapunk tartalmát, akkor nem csak a keresőben érhetünk el egyre jobb helyezést, de a honlapunk hatékonyságát is növelhetjük.
2. A weboldal célja és felépítése
Amikor megszületett az elhatározás, hogy saját weboldalt szeretnénk, a legelső dolog legyen a honlap céljának meghatározása.
Mi várunk tőle?
Mi a célunk vele?
Online értékesítés? Feliratkozók, e-mail címlista gyűjtése? Vagy információt szeretnénk adni egyedi, sajátos szolgáltatásainkról, termékeinkről?

Ha ezzel megvagyunk, szintén stratégiai alap a weboldal szerkezetének kialakítása és a tartalom megtervezése.
Itt máris visszakanyarodhatunk a kulcsszókutatáshoz, hiszen ajánlott
a menüpontok és témakörök elnevezését is tudatosan kiválasztani és úgy használni, ahogyan azokat a látogatók keresik.
Ösztönözzük cselekvésre a látogatót!
Írjon, telefonáljon, érdeklődjön, rendeljen, vagy adja meg elérhetőségét a hírlevél-feliratkozásnál, stb., a lényeg, hogy lépjen velünk kapcsolatba. Ha ezt sikerült elérni, akkor “nálunk a labda”, kiküldhetjük ajánlatainknak, akcióinkat, ráadásul olyan potenciális vevőknek, akik biztosan érdeklődnek szolgáltatásaink, termékeink iránt (hiszen megadták elérhetőségeiket és nézelődtek már honlapunkon).
3. Megjelenés
Színek és a web
A kevesebb több elve itt is érvényesül.
A színek esetében ajánlott megállni maximum 2-3 féle használatánál.
Hogy melyek legyenek ezek?
Érdemes a saját arculati elemeinkre támaszkodva választani és azokat aztán következetesen használni. Így az eredmény letisztultabb és egyszerűbben olvasható lesz.
Másik szempont lehet a “színek pszichológiájának” használata, mely szerint minden színnek megvan a maga hatása az emberekre, pl.: kék- barátságos, pihentető, nyugtató.

A honlap szövege
A látogatók gyors, tömör és egyértelmű választ akarnak.
Az áttekinthetőség szempontjából fontos, hogy a szövegünk tagolt legyen, rövidebb bekezdésekkel, címszavakkal elválasztva, szellős elrendezéssel.
Ne használjunk többet 2-3 betűtípusnál és hosszabb szöveget sose írjunk nehezen olvasható vagy nagyon apró betűvel.
A linkek, illetve a kattintható tartalom színe legyen mindenhol azonos, használjuk következetesen ugyanazt, ezzel is segítve az egyértelmű navigálást.
Tipp: a könnyebb tájékozódást segíthetjük ikonok használatával.
Képek, videók
Mindig tartsuk szem előtt a kép méretének meghatározásakor a következő hármast:
elfoglalt tárhely mérete – betöltődési sebesség – megjelenés
Optimalizáljuk webre!
Egy rossz minőségi, “pixeles” kép az egész weblap minőségét rontja, de egy túl nagy felbontással azért veszíthetjük el a látogatónkat, mert nem várja ki azt a 3-4 másodpercet, amíg az oldalunk betöltődik.
Dolgozzunk saját képekkel vagy más, jogtiszta forrásból származó illusztrációkkal, ha kell a forrás megjelölésével.
Kerüljük az effektek, animációk és a zene használatát, ezek általában nem emelnek a tartalom minőségén.
4. És amikor elkészült a honlap…
Akkor kezdődik a munka java.
A kereső értékeli az új tartalmakat, blogbejegyzéseket.
Használjuk ki az interaktív lehetőségekben, hozzászólásokban rejlő lendületet, írjunk megosztásokra érdemes cikkeket!
Irány a kereső első oldala!

W. Szegő Csilla